Projecte Mengem d’aquí.

A MENJAR SE N’APRÈN MENJANT

El Consell Comarcal d’Osona, el Consorci del Lluçanès i Creacció, Agència d’Emprenedoria i Coneixement són les tres entitats organitzadores d’aquest projecte que vol fomentar que el menjador escolar esdevingui una eina de transformació dels hàbits alimentaris d’Osona a través de la dinamització del seu teixit agroalimentari. 

La resta d’entitats de promoció econòmica de la comarca, siguin supracomarcals o municipals, també participen del projecte com també ho fan els Ajuntaments dels 5 municipis que inicien la prova pilot el setembre del 2021: Vic, Manlleu, Olost, Balenyà i Torelló. Es compta amb el suport i finançament de la Diputació de Barcelona a través de la Xarxa de Productes de la Terra i del recurs de Promoció de la Salut de la Xarxa de Governs Locals.

A menjar se n’aprèn menjant,

L’alimentació saludable es defineix com aquella que és suficient, equilibrada, variada i segura, però també adaptada al comensal, a l’entorn i sobretot sensorialment satisfactòria. Doncs tant nens com adults mengem evidentment per nodrir-nos però, també per altres motius igual d’importants com: la satisfacció i el plaer, les relacions afectives, la identificació social, cultural i religiosa, etc. que a la llarga configuren el comportament alimentari i que poden repercutir en l’estat de salut de l’individu.

Així doncs, encara que la teoria és bàsica per començar, el secret està en la pràctica. No serveix de res saber que cal menjar 5 racions de fruita i verdura al dia si al final del dia com a molt hem menjat d’una poma perquè no ens hem planificat bé la compra o el dia.

Aquest projecte pretén col·laborar casa i escola per a crear unes pautes a seguir tot garantint una alimentació bona, sana i sostenible, a través d’eines i trucs per tal que la seva gestió sigui fàcil, des del moment de la planificació fins que el menjar arriba a la taula.

Menjar sa és adaptar el consum d’aliments a les necessitats pròpies de cada individu. L’Agència Europea de Seguretat alimentària (EFSA) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomanen que l’energia consumida per un individu al llarg del dia es distribueixi segons: 45-60% Hidrats de carboni, 20-35% greixos i un 10- 15% proteïnes. 

Però… com planificar una alimentació només sabent aquests percentatges? Eines com la piràmide alimentària o taules d’equivalències són una bona alternativa per facilitar-ho.